Gubbjävlar med okontrollerade hundar...

Idag är jag ledig. Perfekt att få ta igen sig efter gårdagens tenta och bara slappa. Har börjat promenera lite så här på vårkanten och visst är det roligare med sällskap. Därför så har jag idag lånat min klasskompis Norska Buhund för att sällskapa mig på min 1,5-timmes promenad. Det finns ett perfekt strövområde bara ett stenkast från där jag bor som har oändliga kombinationer av stigar och små grusvägar. E som äger hunden gör idag samma tenta som jag gjorde igår och lämnade L (hunden) vid halv 10 i förmiddags. Strax innan 10 så gav vi oss ut på prommis.

 

Förra gången jag hade med L på samma promenad så stötte vi på en äldre man (typ 75 år) med en Cavalier King Charles spaniel. Denna spaniel hann inte mer än se oss så flög han fram i ett gläfsande och skällande. L är inte speciellt förtjust i andra hundar och skällde tillbaka på spanieln från andra sidan gatan. Gubben hade ingen som helst koll på sin hund och blängde på mig och L och sa surt: "Har du ingen kontroll på din hund???"

 

På dagens promenad hann jag och L inte mer än komma fram till ingången till strövområdet när gubben med spanieln dök upp. Nu gick vi på lagom avstånd bakom och valde att ta den väg som gubben INTE tog för att slippa konfrontation med en agressiv spaniel och en sur gubbe.

 

Efter ca 45 minuter var vi på väg tillbaka över några ängar och långt där framme kunde jag se gubben med sin hund stå och prata med en annan gubbe som hade en Berner Sennen med sig. Båda gubbarnas hundar var lösa (!!) och så fort spanieln såg oss bar det iväg i rasande fart rakt emot oss. Jag tänkte att detta bådar inte gott...

 

Spanieln var nästan ända framme vid oss innan gubben märkte att den var borta varpå han vände sig om och blåste i en visselpipa. Men herregud!! Precis som om spanieln brydde sig ett skit om en gubbe som visslar 100 meter bakom...??! L var redo att sätta spanieln på plats och hade jag inte varit så stark i armarna hade det blivit no more spaniel. Jag vart helt vansinnig och hade jag orkat hålla L i en hand så hade jag sugit spanieljäveln i den andra, men det blev istället en spark av gympasko på spanielns bog (för spanielns skull då... Han hade inte haft en chans). Gamla gubbar kan tydligen inte heller springa så det tog ett par minuter innan han var framme och kunde ta sin hund. Jävlar va arg jag var och jag fräste till gubben att har man inte kontroll på sin hund så ska man hålla den KOPPLAD!

 

Hade L varit min hund och om jag hade känt honom bättre så är det alltid lugnare mellan två hundar om båda är lösa, men nu är inte fallet sådant.

 

Hoppas att få slippa den typen av konfrontation fler gånger och jag vill säga till den tjuriga gubben att han ska vara glad att han har sin hund oskadd. En sådan agressiv hund skall man absolut inte ha lös i ett område där det dagligen går hundratals hundar! L hade så klart försvarat sig och är samtidigt mycket större och har därför mer kraft.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0