Jag är som Dory...

Alla som har sett "Finding Nemo" vet vem Dory är men för er som inte vet så kan jag berätta att det är en Blue-Tang-fisk som har uselt korttidsminne som följer Nemo's pappa i letandet över oceanerna. Ungefär som henne är jag. Inte nog med att fiskar har problem med minneskapacitet i normala fall utan jag är en sån som Dory där även det lilla minnet man har är ur funktion.

Antagandet att jag är Dory och liknelsen med henne är att jag på något sätt aldrig lär mig. Varenda gång jag ger mig in i något (kan vara nästan vad som helst) så tror jag att det är något nytt och begriper inte att jag varit nedför den vägen hur många gånger som helst förut. Inte förrän efter en lång stund inser jag att jag visst varit där förut och har då redan hunnit trassla in mig ända upp till näsan. Dory, liksom jag, kan vara i en situation och plötligt vända sig om och inte begripa vad fan som pågår... Nästan som en guldfisk i sin skål som simmar ett varv och säger: -Här har jag aldrig varit förr... Simmar runt ett varv till och säger: -Här har jag aldrig varit förr... osv...

Det är då själva fan att man inte är mer medveten om läget och att man ej heller kan känna igen situationer redan från början utan att behöva genomgå samma procedur tusenfallt!

image169

Dory: I saw a boat.
Marlin: You did?
Dory: Yeah, it went by not too long ago. Follow me.
[few seconds later] Marlin följer efter henne...
Dory: Would you quit it? What, the ocean isn't big enough for you or something like that? You got a problem? Huh? Do ya, do ya, do ya? You wanna piece of me? Yeah, yeah! Ooh, I'm scared now! What?
Marlin: What? You said you saw a boat.
Dory: A boat?
Marlin: YES.
Dory: Hey, I've seen a boat. It went by not too long ago. It went... this way. It went this way.
Marlin: Wait a minute, you already told me which way the boat went.
Dory: I did? Oh, no...


Nemo: Are you all right?
Dory: [exasperated] I don't know where I am... I don't know what's going on. I think I lost somebody but I, I can't remember... and I can't remember...
Nemo: It's OK, it's OK. I'm looking for somebody too. Hey, we can look together.
Dory: I'm Dory.
Nemo: I'm Nemo.
Dory: Nemo?... that's a nice name...







Kommentarer
Postat av: Sledger...er...er...eller nåt

Hm...du har kanske gått & blivit senil så här på gamle dar...hahahahahahahahaha

2007-11-14 @ 16:21:07
URL: http://sledgemeister.blogg.se
Postat av: Nell (finding Nemo-expert...)

Här har du en som har tittat på Nemo fler gånger än vad jag vill erkänna för folk (men jag skyller på Adam..). Jag kan Doris (vi kollar på den svenska verisionen) och undrar stilla vad du kan ha trasslat in dig i nu??

2007-11-14 @ 16:27:27
Postat av: syrran

Hrm, den där Dory ja....
Men du vet väl också att det alltid löser sig till slut för henne. Även att det snurrar till sig....
:-)

2007-11-15 @ 00:02:01
URL: http://MissyElliot.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0